G-YX6P6H2JM6
Fra togturen mellom Nimes og Clermont-Ferrand
Europa,  Frankrike

Med tog til Sør-Frankrike

Kan man ta toget til Sør-Frankrike? Er det kjedelig? Tar det ikke alt for lang tid? Er det vanskelig?

Scroll down for English

Svaret på det første spørsmålet er utvilsomt JA! Og overraskende nok er svaret NEI på de to neste. Dessverre er det imidlertid litt vanskelig.

Det krever litt å planlegge en togtur gjennom Europa. Du kan nemlig ikke skrive inn Oslo-Montpellier i en søkemotor og finne alternative ruter. Du må selv søke opp de ulike etappene. Og de kan du jo variere i det uendelige.

Catrine og Lars i Hamburg
Byvandring i Hamburg

Oslo-Montpellier

Samboeren og jeg tok toget til huset vårt i Frankrike sommeren 2019. Det krevde litt planleggingen, men heldigvis er jeg kjempeglad i å planlegge.

Deler av Melkeruta til Hamburg
Melkeruta bestilles på Vy, DSB og DB

Første strekket til Hamburg er det som man kaller «melkeruta» på den eminente Togferie-gruppa på Facebook. Det var der jeg ble inspirert til å prøve tog (igjen). Jeg kjøpte interrail-billetter med 7 reisedager for meg og 3 for samboeren. Han måtte nemlig hjem før meg. Derfor ble det fly på han og mer tog på meg. Interrail ble valgt est av enkelthets-hensyn, og for å ha litt mer fleksibilitet. Det kunne kanskje ha blitt billigere med enkeltbilletter. Da hadde jeg imidlertid mistet litt av impulsiviteten på hjemturen føler jeg.

Siden samboeren ikke er ekstremt impulsiv ville jeg gjøre turen mest mulig behagelig. Derfor ble det plassbestillinger stort sett hele veien. Noen av togene i Tyskland kan bli fulle, spesielt på sommeren. Da kan det være greit å ha reservert seteplass, hvis man har mye bagasje eller hvis man reiser med barn. Det er også obligatorisk på mange tog.

God tid med mange stopp

Vi orket ikke stresse, men følte vi ville komme oss så langt som mulig før vi tok første stopp. Førte etappe ble derfor buss fra Oslo til Gøteborg, tog derfra til København og deretter videre til Hamburg. Vi valgte ikke akkurat «backpacker-hotellt» da vi sjekket inn på Reichshof Hotel noen få meter fra Hamburg Hauptbanhof. Med sen ankomst var viktig å finne hotell kort vei fra jernbanestasjonen. Det er ikke flust med “gourmetrestauranter” i 10-11-tiden på kvelden, men vi fant heldigvis et spisested ikke langt unna.

Frokost i Hamburg

Morgenen etter hadde vi god tid og spiste frokost nede ved vannet før vi ruslet rundt i byen. Vi hentet bagasjen og tok et tidligere tog enn planlagt til Hanover. Der hoppet vi av toget og spiste lunsj på en restaurant rett ved stasjonen. To timer senere hoppet vi på det toget vi faktisk hadde plassbilletter til.

Stasjonen i Basel sett fra hotellrommet

Siste etappe gikk deretter til Basel, der vi skulle overnatte i to netter. Vi kom fram sent på kvelden der også. Rom var reservert på Hotel Schweizerhof Basel rett over veien for både jernbanestasjon og trikker inn til sentrum. Det smakte godt med litt mat og en drink da også. Det tar på å reise, selv om man bare sitter stille på et tog.

Det smaker med en øl etter en lang dag på reise

Til fots i Basel

Dagen etter var fridag og ikke reisedag. Den skulle vi bruke på å utforske Basel, en by vi jo ellers aldri ville funnet på å dra til. På hotellet fikk vi gratis trikkebillett i tillegg til en oversikt over 3 ulike gåruter i byen. En ypperlig måte å få folk til å oppdage det beste byen har å by på. Det var bare å hoppe på en trikk til sentrum.

Rhinen renner gjennom Basel

Basel er en veldig koselig by, delt i to av Rhinen. Den ligger virkelig rett på grensen mellom Tyskland og Sveits. Du kan ta trikk fra Basel sentrum til Tyskland.

Unike pendlermåte. Flyt på Rhinen til eller fra jobb!
Basel

Vi vandret rundt i byen, handlet nye sandaler og kjøpte likører i «løsvekt».

Likører og brennevin i "løsvekt"
Lars drikker med begge henda! Det var nemlig mulig å få smaksprøver hos Vom Fass!

Vi nøt god mat under et tak av grønne blader ute i bakgården hos Volkshaus Basel. Det var godt og varmt og vi var nesten fristet til å prøve å svømme nedover elva som vi så mange andre gjorde, men det ble med tanken.

Biergarten hos Volkshaus Basel

Dagen etter var det klart for siste etappe. Kort hopp over til Muhouse og vi var endelig i Frankrike! Det måtte feires med en kaffe på jernbanekafeen før vi tok fatt på siste etappe til Montpellier. Der skulle vi plukke opp leiebil og kjøre det siste stykket.

Mulhouse
Mulhouse. Også kjent som gamleklubben til Terje Kojedal

Solo-retur

Etter to ukers ferie var det på tide for meg å dra hjem igjen. Jeg hadde funnet ut at togreisen mellom Nîmes og Clermont-Ferrand skulle være veldig vakker. Jeg valgte derfor den framfor den raskere løsningen via Lyon. Når jeg i tillegg hadde noen å besøke i Clermont, var jo valget enkelt.

Arenaen i Nïmes

Leiebilen ble levert i Montpeller før den første, korte reise til Nîmes. Navnet på stoffet denim stammer forøvrig fra Nîmes og betyr ordrett “fra Nîmes”.

Jernbanestasjonen ligger midt i sentrum. Jeg fikk derfor både tid til å beundre den gamle romerske arenaen og spise lunsj før turen gikk med et gammelt, skranglete tog oppover dalen til Clermont.

Togturen mellom Nimes og Clermont-Ferrand

Og det er virkelig en vakker togtur. Langsom, men da kunne jeg både nyte utsikten og lese litt uten å bli «sjøsyk». Det kan man bli av noen av de mest hurtiggående togene.

Vakker togtur

Det ble en koselig kveld i Clermont. Jeg fikk omvisning i byen og fikk spise en god og ikke minst særs mettende «truffade» til middag sammen med min venninne.

Clermont-Ferrand er kjent for bygninger av svart vulkansk stein

Før avreise fra huset mitt oppdaget jeg at den turen jeg hadde tenkt å ta, fra Clermont til Paris og deretter fra Paris til Antwerpen var utsolgt. Jeg fikk litt panikk over at jeg ikke så noen mulighet til å komme meg videre fra Paris. Men da kom den beste gruppa på Facebook til unnsetning! Et kvarters tid etter at spørsmålet var lagt ut på Togferie-gruppa, fikk jeg svar. Jeg ble jeg tipset om å ta toget til Lille og bytte der for å komme meg til Antwerpen.

When pigs fly utenfor Gare du Nord i Paris
Pigs fly utenfor Gare du Nord i Paris

I Paris måtte jeg bytte stasjon fra Gare du Lyon til Gare du Nord, siden togene i Paris ikke er gjennomgående. Heldigvis er jeg kjent med metro-systemet og lar meg ikke skremme av det.

Det var lunsjtider, men jeg krysset Paris før jeg tenkte på mat, for å være på den sikre siden. Og heldigvis fant jeg en baskisk restaurant også, rett nedenfor stasjonen. Baskerne er jo verdensmestere i å lage gode salater!

Salade Landaise på O Beret Basque utenfor Gare du Nord i Paris

Finner du en baskisk restaurant noe sted, gå inn og bestill «Salade landaise». O Béret Basque kan anbefales hvis du er i beit utenfor Gare du Nord i alle fall!

Fancy drink i Antwerpen

Antwerpen var valgt ut som nest siste stopp på veien. Jeg har vært i både Bruxelles og Amsterdam og ville prøve noe nytt. Jeg har sett alle bildene av den fantastisk flotte jernbanestasjonen i byen og jeg kan bekrefte at den er helt enormt flott!

Stasjonen i Antwerpen

Resten av byen er også full av flotte bygninger. Jeg bodde nok en gang på et hotell rett ved jernbanestasjonen, Park Inn by Radisson. Veldig greit å kunne sjekke inn og kvitte seg med bagasje med en gang jeg ankom byen. Det ble en rusletur i byen og en drink på den kule Barok Antwerp før middag. Både drinkene og interiøret gjør Barok verdt et besøk.

Barok Antwerp

En god natts søvn før jeg ikke hadde noen andre planer enn å sove en natt til før siste etappe hjem. Jeg hadde først sett for meg en stopp i Flensburg på grensen mellom Tyskland og Danmark. Det så ut som en koselig by. Men da jeg satt på toget nordover fra Hamburg, fant jeg ikke lenger noen ledige hotellrom i byen kort vei fra jernbanestasjonen. Da måtte jeg bare begynne å lete mer på kartet.

Antwerpen

Jeg kom til at Odense var et fint sted og da kom jeg enda lenger på nest siste etappe. Sjekket med venner av meg, men de var dessverre ikke hjemme. Da ble det et veldig billig loftsrom på Milling Hotel Mini som funket helt fint for en person i en natt. Jeg rakk ikke innom H.C. Andersens hus, men byen er koselig og absolutt verdt en stopp.

Odense

Hjem igjen

Den siste etappen forløp uten komplikasjoner. Det gikk mange tog fra Odense til København og deretter var det også flere muligheter til å komme hjem. Som vanlig er det siste etappen fra Gøteborg til Oslo som er «vanskeligst». På meg ble det også buss for tog et eller annet sted i Østfold. Men jeg kom da hjem til slutt!

Odense til København

Tog er en deilig måte å reise på. Man setter seg ned og der kan man sitte. Ingen venting på å komme gjennom sikkerhetskontroll, innsjekk, boarding, avboarding og flybusser og bagasjetrøbbel. Man kan sove, se på film, spise og drikke, ta en rusletur i restaurantvogna eller bare se på vekslende landskap som suser forbi. Jeg syns at tiden går fort, men det er sikkert en smakssak.

Konklusjoner og refleksjoner

Jeg syns jeg fikk veldig mye ut av mine 7 reisedager på interrail-billetten. Jeg valgte også å gjøre mest mulig ut av den. Vi valgte to overnattinger i Basel for å få utforsket den byen. En annen gang velger vi en annen by. Eller vi velger å kjøre «strake vegen» ned til sommerhuset vårt, som var målet for reisen.

Rathaus in Basel
The Rathaus in Basel

Hjemover forsøkte jeg å stoppe i steder jeg ikke hadde vært før. Det gikk greit alene, spesielt på toget. Det hadde nok vært enda triveligere og hatt selskap der jeg ruslet rundt i ukjente byer på egenhånd. Men det går veldig fint an å reise alene med tog. Jeg kom i snakk med flere og hadde sikkert kunnet hatt mer selskap hvis jeg hadde gått inn for det.

Nimes

Jeg syns vi fikk veldig mye ut av turen ned. Vi tok reisen som en del av ferien og laget flere stopp underveis. Det annonseres stadig nye nattog gjennom Europa. Snart kan kanskje toget også brukes for å komme seg “raskt” til huset vårt uten å fly.

Jeg kommer til å reise mer med tog når vi får lov til å reise igjen. Spesielt Øst-Europa har jeg fått veldig lyst til å reise i, takket være folk i Togferie-gruppa. Så uansett om du har reist på togferie før eller ikke, meld deg inn i Togferiegruppa og bli inspirert!

Følg Catrines reiser på Facebook og Instagram for å få med deg nye innlegg.

Togferiegruppa på Facebook
Melkeruta til Hamburg
Hvordan bestille plassbilletter på Interrail
Togbloggen
Reiselykke sin togguide

Og tog-guruen over alle tog-guruer: The man in seat 61

Jeg ble forresten intervjuet til Bjørn Stærk sin nye bok om togferier, Togeventyret. Den kan anbefales! Boka kan for eksempel kjøpes hos Ark eller hos Norli eller andre steder som selger bøker.

Togeventyret av Bjørn Stærk

Legg gjerne igjen en kommentar nederst på siden!

Can you travel by train from Oslo to the south of France?

It’s not at easy to plan a trip by train as it is by plane unfortunately. You have to search for each leg yourself. You cannot put in Oslo-Barcelona and expect any website to give you the answer. But if you’re anything like me and you like to plan travels, then planning a train journey through Europe is heaven 🙂

I travelled from Oslo to my summer house in the South of France in 2019. My man and me travelled together to France and I travelled home alone.

We stopped in Hamburg for one night. We started the day with breakfast in the city before jumping on a train to Hanover for lunch. Then we had dinner in Basel in Switzerland where we stayed for two nights in order to properly visit the city.

Stop in Switzerland

The day was spent wandering around town. We did some shopping, tasted liqueurs straigth from the «vats» and admired the people who floated down the river Rhine!

Liqueurs straigt from the jars

Found a great lunch spot at Volkshaus Basel and had dinner in town before hopping on the tram back to the hotel. Tram tickets and flyers with walking tours of the city was provided free of charge at the hotel. A great way to get tourists to discover the best parts of town.

The Rhein runs through Base

The last leg was short and sweet. We travelled from Basel to Mulhouse in France and then on to Montpellier where we picked up our rental car. 2 weeks later, I went back to Montpellier to start my return journey.

Return to Oslo

First leg from Montpellier was a short journey to Nîmes. The name of the town is actually the origin for the name of the fabric denim. It litterally means «from Nîmes». I had time for lunch. Nîmes has a beautiful arena ressembling the Colosseum in Rome, all though a bit smaller.

The Arena in Nimes

Then it was time for the highlight of the train journey, the beautiful passage from Nîmes to Clermont-Ferrand. I was staying with a friend there.

Train journey from Nimes to Clermont-Ferrand

Visited the city and had the traditional «truffade» for dinner.

Clermont-Ferrand

The next day, I travelled to Paris. I had to cross the city since the trains in Paris do not cross the city center. I had lunch at a great basque restaurant, O Béret Basque right by the Gare du Nord, before I stopped for the night in Antwerp in Belgium.

Antwerp

Beautiful town with a train station you cannot believe and a lot of nice squares and ornate buildings. Found a cool cocktail bar, Baroq Antwerpen.

The two last legs were quite uneventful. Stopped in Odense in Denmark to sleep. Was too late to visit the Hans Christian Andersen house unfortunately, but got to wander around the cosy town. Then I got up really early to go into Copenhagen before the last leg through Sweden and home to Oslo.

My room in Odense
Milling Hotel Mini in Odense.

Reflections

Travelling by train is very relaxing and comfortable. You can do anything you want. Sleep, eat, listen to music, watch Netflix as soon as you’re in your seat. And you have plenty of legroom, you can walk around as much as you like and you can get of at any station you want! We will use the train to get to our holiday house in France more. We can either make it a part of the holiday with stops along the way or we can just use it to get to where we want to go as fast as possible.

Rathaus in Basel
Town hall in Basel

I also want to travel by train around Eastern Europe as that is a region I’m not very familiar with. Train tickets are supposed to be quite cheap too.

For children, train travel is great. The children have much more freedom than on a plane. For older kids, it’s a perfect opportunity to learn geography since you travel through different countries. To plan your trip, you have to learn where they are in relation to each other!

If you want to learn more about train travels around the world, I recommend The man in seat 61.

Basel

Feel free to leave a comment at the bottom of the page!