G-YX6P6H2JM6
Georges Blanc og hans restaurant i Vonnas
Frankrike,  Hoteller,  Mat

Hos Georges Blanc i Vonnas

Georges Blanc er en av Frankrikes mest kjente kokker. Han har mange restauranter rundt omkring i Frankrike. Hans arnested er imidlertid den lille byen Vonnas en liten time nord for Lyon.

Scroll down for English.

Georges Blanc og hans Ancienne Auberge

Familietradisjoner

Her startet hans oldeforeldre en liten kafe og bar i 1872 før hans bestemor fortsatte med et større serveringssted. La Mere Blanc som hun ble kjent som, ble anerkjent som en av Frankrikes beste kokker i sin tid. Georges Blancs mor fortsatte familietradisjonen før Georges selv ble den første mannlige kokken. Han har tatt familiebedriften videre til nye høyder.

5-stjerners spa-hotell i Vonnas

I 1990 kjøpte han bakeriet og matbutikken i landsbyen for å starte hotellet «l’Ancienne Auberge». Han åpnet også 17 andre hus rundt restauranten i sentrum av byen for å lage sin egen “village gourmand”, en gourmetlandsby. Det er som en liten by i byen.

Bassenget utenfor hotellet til Georges Blanc i Vonnas

En hel landsby

Landsbyen inneholder flere hoteller, restauranter, butikker og kafeer. Alle bygningene er holdt i gammel stil. Det føles kanskje litt kunstig, som om vi vandrer rundt i filmkulisser. Men bygninger og butikker og produkter som tilbys, er av imponerende kvalitet.

Le village gourmand i Vonnas

De forsøker å gjøre landsbyen bærekraftig og sunn. De har mange mål natur rundt restauranten og de restaurerer husene på en autentisk måte.

Georges Blanc og hans Ancienne Auberge

Men ikke la deg lure. Her er det luksus for alle pengene. Midt i denne landsbyen ligger Restaurant gastronomique Georges Blanc og Georges Blanc Parc & Spa, som er et 5-stjerners hotell og en restaurant med 3 stjerner i Michelin-guiden. Det skal være det beste man kan få, her i Europa i alle fall.

Rundtur

Via min gamle jobb fikk jeg sjansen til å kjøpe et gavekort på en overnatting med frokost på et slikt flott hotell i «Relais & Châteaux»-kjeden. Det var vanskelig å finne akkurat hvor vi skulle lande, men vi endte opp her.

Vi fløy til Genève og laget en rundtur via Vonnas og Annecy før vi endte opp i en liten by ved bredden av Lac Léman eller Genèvesjøen som vi kaller den på norsk.

Vi ankom hotellet slik at det passet seg med lunsj.

Michelin-mat hos Georges Blanc i hans Ancienne Auberge

Deretter koste vi oss ved bassenget og ruslet rundt i «landsbyen» og bare koste oss mens vi ventet på kveldens høydepunkt, selve middagen!

Georges Blanc i hans Ancienne Auberge

Reisens kulinariske høydepunkt

Restauranten kjører en litt tradisjonell stil, men selvsagt med moderne innslag. Hovedingrediensen er Bresse-kylling, som er et beskyttet varemerke.

Michelin-mat hos Georges Blanc i hans Ancienne Auberge

Noen matskribenter sier at denne tradisjonelle tilknytningen kan virke hemmende på utviklingen, men jeg liker variasjonen hos Michelin.

Det at de kan sette like stor pris på de tradisjonsrike restaurantene som Bocuse og Blanc, samtidig som de også verdsetter de veldig moderne som Maemo og El Bulli (nå nedlagt).

Men det kan ikke være lett å sammenligne de ulike typene restauranter.

Mer gammal stein!

Dagen etter kjørte vi via Châtillon-sur-Chalaronne og så på fine, gamle hus der også før vi satte snuten mot Annecy.

Châtillon-sur-Chalaronne

Leiebilen vår konket ut på veien, men etter noen timer kom etter hvert en drosje for å ta oss til Annecy. Heldigvis hadde vi ingen andre planer den dagen enn å sjekke inn og spise middag så vi gikk ikke glipp av noe viktig.

Vi har flere gourmet-besøk bak oss. Les om den lokale Michelin-restauranten i Leucate, i nærheten av huset vårt her! Eller om besøket vårt hos selveste Paul Bocuse.

English – Visiting Georges Blanc in Vonnas

Georges Blanc has built an empire in Vonnas. He has a whole gourmet village with several restaurants, cafés and shops. And the jewel of the crown, the 5 star Georges Blancs Spa and Parc. Which includes the the gourmet restaurant with 3 stars in the Michelin guide.

We like France, we like good food and we like old stone as I like to put it. I always want to get a bit of everything in all our travels. And this one was no exception.

I got a gift card for a meal at a Relais & Chateaux chain hotel or restaurant. I wanted to make a holiday out of it, so we opted for a round trip from Geneva.

We stayed for one night in Vonnas and had both lunch and dinner. We also enjoyed the pool and the surrounding areas.

Dessert at Georges Blanc in his Ancienne Auberge in Vonnas

This is the hight of luxury!

It kind of looks like a movie set, but all the buildings are lovingly restored to their former glory. And you will find all the french delicacies you can possibly think of!

The next day, we headed out for the village Châtillon-sur-Chalaronne for more old stone on our way to Annecy.

We have other Michelin star experiences too. Both Le Grand Cap near our house in Fitou and not to mention a visit with Paul Bocuse himself in Lyon.