G-YX6P6H2JM6
Machu PIcchu terrasser
Amerika,  Peru

Store forventninger blir overgått

Når man ser fantastiske bilder fra Machu Picchu tatt av profesjonelle fotografer, er man litt betenkt før eget besøk. Man prøver å dempe de høye forventningene, for det KAN jo ikke bli like bra som på bildene. Men Machu Picchu overgikk faktisk forventningene!

Machu Picchu fra utkikkspunktet

Reise i koronatiden

Jeg kan ikke si at jeg var skuffet etter å ha sett Taj Mahal i India, men der er forventningene litt ødelagt av bilder av folketomme områder tatt i perfekt lys. Et besøk der med tusenvis av andre i kø gir ikke den helt samme følelsen.

Machu Picchu

Sånn sett var vi tross alt heldige med timingen. Lars «måtte» til Peru på jobb mens det fortsatt var store korona-restriksjoner og færre turister. Vi kunne derfor nyte godt av færre folk enn vanlig. I et normalt år kan det være opptil 5 000 mennesker på en dag. På grunn av pandemien snakket de om ca. 1000 personer om dagen. Det er fortsatt mye folk, men det føltes overhodet ikke folksomt.

Lars og Catrine på Machu Picchu
Klassisk utsikt over Machu Picchu

Vil kunne ta tiden til hjelp, stoppe opp og nyte utsikten og ved hjelp av gode vinkler, ta bilder nesten uten folk. En uforglemmelig opplevelse.

Inngangen til Macchu PIchu
Llama i Machu Picchu

Bruk reisebyrå

I utgangspunktet skulle vi jo bare til Lima, men det tok ikke lang tid før turen ble utvidet med noen flere dager og begynte å planlegge litt.

Jeg var veldig klar på at jeg ville ha hjelp til å få alt på plass. Kollegaer i Berg-Hansen fikset flybillettene tur/retur Lima og hotellet der.

Machu Picchu

Med kjennskap til Escape Travel fra før, visste jeg at de kunne hjelpe oss med turen opp til Machu Picchu. Jeg sendte en mail med ønskeliste og fikk tilbud tilbake. Turen skulle inkludere både Machu Picchu og guiding i Cusco.

Vi fikk også et forslag om å bruke en ekstra dag på å se mer av Sacred Valley, for å få med oss enda mer av kulturen og landskapet. Siden dette var en «once in a lifetime»-opplevelse, tenkte vi at en dag ekstra var verdt det når vi først hadde dratt så langt. Og det angret vi ikke på. Mer om det kommer senere.

Machu Picchu med steingjerde

Fortsatt mulig med egen planlegging

Jeg må få understreke nytten av å bruke et reisebyrå til planlegging og bestilling av slike turer. Det ble helt åpenbart at den ekstra kostnaden og tiden vi sparte var verdt det når vi måtte utsette reisen en uke fordi vi fikk corona. En e-post og hele reisen ble flyttet en uke uten at vi trengte å bruke noe tid på å kontakte to hoteller, to guider, avbestille og ombestille togbilletter, drosjer, inngangsbilletter osv. Helt uvurderlig!

Hus ved inngangspartiet til Machu Picchu

Det betyr ikke at vi ikke hadde noe å si på hva vi skulle oppleve. Jeg hadde klare forventninger om at vi måtte ha toget med panorama-tak fra Olliantaytambo til Macchu Pichu Pueblo (eller Aguas Calientes som byen egentlig heter) og jeg hadde funnet et flott hotell i Cusco jeg ville bo på.

Men det er lurt å stole på folk med lokalkunnskap. Det benytter Escape seg av når de for eksempel bruker Condor Travel for å planlegge vår tur. De vet når vi må dra fra hotellet for å rekke et tog for å rekke bussen for å rekke inngangstidspunktet vårt.

Toget til Aguas Calientes

Flere etapper

Vi ble kjørt rett til hotellet Casa Andina Premium Valle Sagrado Hotel & Villas innerst i Sacred Valley rett fra flyplassen i Cusco og var på en heldagstur dagen etter. Dag to var det klart for rosinen i pølsa. Dagen startet med litt grått vær og vi pakket regntøy og varmere klær i tilfelle. Vi rakk en tidlig frokost før vi ble hentet av sjåføren som skulle ta oss til toget. Der ble vi fulgt ned til toget og geleidet på plass av togpersonalet. Alt av billetter hadde vi fått første dagen.

Panoramavinduer i toget til Aguas Calientes
Folksomt i Aguas Calientes

Vi nøt togturen og vi så opp på høye, snødekte fjell innerst i Sacred Valley med inka-ruiner flere steder langs elva Urubamba som toglinja følger helt fram. Toget kjører nedover i regnskogen og etter hvert merker vi tydelig at vegetasjonen utenfor endrer seg.

Ved ankomst Aguas Calientes var det overraskende mye folk. Vi ble fulgt ned til busskøen og ble fortalt at guiden vår ventet på oss når vi kom opp. Bussen kjører hårnålssvinger som Trollstigen, men mangler stabbesteinene. Det ga skikkelig magesug i noen av svingene. Det er ganske langt ned!

Machu Picchu - sentrum

Inca trail

Jeg har trodd at man måtte gå i dagesvis for å komme til Machu Picchu, men det går heldigvis for meg, en buss. Det er imidlertid mulig å gå opp fra Aguas Calientes, noe som tar et par timers tid, hvis man vil bevege seg litt. Man kan også velge å gå i både to og fire dager ved å følge inkaenes gamle, for det meste steinlagte, stier og veier.

Lama ved inca trail

På toppen fant vi guiden og gikk inn akkurat nøyaktig kl 11 som var vår slot. Vi var kledd i t-skjorter, men hadde med oss varmere klær og regntøy, for det var slutten av regnsesongen og det var meldt dårlig vær, men vi var superheldige og hadde deilig varmt sommervær hele tiden.

Lars og Catrine på M. P

Uvirkelig

Det er imponerende fra første blikk. Gammel stein bygget av inkaene for godt over 500 år siden. Vi gikk på «siste delen» av de over 30 000 km med inca trails som leder fram til Machu Picchu fra mange deler av Peru. Veien i seg selv er jo imponerende, men når man i tillegg ser geografien de jobbet seg gjennom med høye fjell og dype daler, så kan man ikke bli annet enn imponert.

Machu Picchu

Machu Picchu står nær sagt selvsagt på UNESCOs verdensarvliste og ligger ca 2 400 meter over havet. Cusco, byen vi fløy til, ligger godt over 3 000 moh, så sånn sett ligger ikke den glemte inka-byen så veldig høyt. Vi er forresten litt unøyaktige når vi omtaler folkeslaget som inka. Inka er betegnelsen på kongen i folkeslaget Cetchuas.

Man mener at byen ble grunnlagt av sapa inka Pacahacutec omkring 1440, kanskje så tidlig som omkring 1420, og at den var bebodd frem til den spanske erobringen av Peru i 1532.

Hus i Machu Picchu
Den sentrale plassen i Machu Picchu

Historien bak

Anlegget består av omkring 200 byggverk med en rekke funksjoner. Området er inndelt i en bydel og jordbruksdel med kunstig anlagte terrasser som klamrer seg til enormt bratte fjellsider. Det er nesten utrolig å tenke på hvordan dette ble bygget. Det MÅ ha gått menneskeliv når noen mistet fotfestet og stupte ned mot elva mange hundre meter lenger ned i dalen.

Bratt trapp ned i dalen
Terrasser i bratte skråninger i Machu Picchu

Byen inkluderer et stort palass og templer viet til flere inkaguddommer rundt en gårdsplass, med andre bygninger for tjenestefolk. Det bodde anslagsvis bare omkring 750 mennesker i byen på det meste, men visstnok bodde bare en liten andel av dem der i regntiden. Byen er større enn det man først får inntrykk av, siden det er bygget i alle fjellsidene.

Bratte terrasser med hus

Stedet ble antagelig valgt på grunn av den unike beliggenheten. Byen ligger på en fjellrygg med elva langt der nede.

Den høyeste toppen, Huchuy Picchu, kan også besøkes og krever et par timers ekstra vandring. Navnet Machu Picchu er også fra et fjell som rager over ruinbyen.

Huchuy Picchu
Machu picchu-fjellet

Overveldende

Vi hadde vår egen guide som fortalte og pekte og ga oss en masse informasjon. Hun viste oss vanningsanlegg, steinformasjoner som skulle representere condoren med nebb og vinger og ulike templer dedikert til solen.

Vanningsannlegg i Machu Picchu
condor-steinformasjon med nebb og vinge
Soltempelet i Machu Picchu

Vi var heldige som var der i pandemien, siden vi da hadde mye bedre tid til å stopp og ta bilder. Det var skilt flere steder der det sto at man ikke måtte stoppe, men gå videre. Der var vi helt alene og kunne stoppe og ta bilder akkurat som vi ville. Det ville vært ganske annerledes og gått der i kø sammen med tusenvis av andre.

steinlagte gater og hus
Portal som vanligvis er full av folk

Det er nesten for mange inntrykk og for mye informasjon å ta inn. Anlegget er så mye større enn det man får inntrykk av på bilder. Og det er fullt av ulike templer og steder som har hatt stor betydning i inkaenes liv. Det er vanskelig å videreformidle i en bloggartikkel.

Steinhus i Machu Picchu

Jeg er utrolig glad for å ha opplevd Machu Picchu, og kanskje spesielt uten 5000 andre. Det er virkelig en «Bucket list-opplevelse», noe man gjør en gang i livet. Og det kan som du forstår varmt anbefales!