G-YX6P6H2JM6
Generelt

Året 2020

A short summary in English below.

Folk er lei av å høre om annerledes-året og alt som skjer “i koronaens tid”. Det føles på sin plass med en liten oppsummering på tampen, uansett hvordan året har gått. Til tross for et annerledes år, har vi rukket mye.

Noen reiser rakk vi også før alt gikk i stå. Jeg startet året som reiselivsstudent på Treider. Vi var heldige og fikk tatt den planlagte skoleturen vår til India i februar.

India

Jeg vil nok skrive mer om India senere! Det var en eksotisk og spennende opplevelse. Vi startet i New Delhi og jobbet oss via Agra, Jaipur, Jodhpur og endte opp i Mumbai.

The Red Fort i Agra

Vi fikk heldigvis også sett Taj Mahal. Man kan vel knapt reise til India uten å se dette underverket.

Taj Mahal

Etter skoleturen ble det tid til en liten uke på et 5-stjerners hotell i Goa. Min samboer Lars dro til Goa en dag før jeg kom fra Mumbai, slik at vi fikk litt tid sammen der.

Det var deilig med sol og varme i februar. Og sett i ettertid var vi jo ekstra glade for at vi fikk en så flott reise!

Caravela Beach Resort i Goa, India

Vi bodde på Caravela Beach Resort. Det veldig fint sted! Vi koste oss veldig.

Berlin

Som om ikke vi var heldige nok med India, ble det en 3-dagers tur til Berlin også. Med klassen. Vi skulle vært på en reiselivsmesse, men den ble avlyst. Så da ble det bare sightseeing i stedet.

Jeg hadde aldri vært i Berlin før, så det var en flott opplevelse og en jeg absolutt vil gjenta. Da skal jeg gjøre det ordentlig, få enda mer informasjon om både krigen og den delte byen.

Vi fikk sett muren, da!

Berlinmuren
Det berømte kysset mellom Sovjets Leonid Bresjnev og DDRs Erich Honecker på den delen av Berlinmuren som kalles East Side Gallery

Helsinki

I sommer var jeg i Helsinki 3 ganger for å besøke en syk venninne. Selv om det meste av tiden ble tilbrakt i hennes leilighet, fikk jeg tatt en liten tur ut til Suomenlinna.

Så hadde vi store forhåpninger om å kunne besøke huset vårt i Frankrike. Det ble åpnet i juli og vi hadde virkelig planene klare om å ta med venner ned.

Norgesferie

I ettertid skulle vi selvsagt bare satt oss i bilen når Frankrike var “grønt”, men fordi vi hadde planer i begynnelsen av august, lot vi det være. Og så gikk det som vi fryktet, smitten føk i været igjen. To dager før vi skulle dra, ble landet rødt igjen. Vi var på hytta i Rondane og la en ny slagplan.

Vi hadde allerede planlagt å sykle Tour de Dovre, så det ble gjort!

Koselig setergrend i Grimsdalen

Inderøya og Kystriksveien

Deretter kom min glede ved å planlegge til nytte. Vi kastet oss rundt og fant en ny tur rundt Den gyldne omvei og til Brønnøysund og Vega. Vi hadde hørt fra “sjefen” for Den gyldne omvei på skolen, så det var et åpenbart valg!

Det var en fantastisk tur med flott natur, gode lokale produsenter av både mat og drikke og koselige steder og bo. Og vi oppdaget helt fantastiske restauranter både på Inderøya, i Brønnøysund og ved Torghatten!

Les mer i de ulike blogginnleggene jeg har skrevet om de turene!

I høst har det vært så som så med både reising, spising på restaurant og skole/jobb, men tiden har gått likevel!

Nå er jula snart over, vaksinene har kommet og vi skal feire nyttår med gode venner.

Måtte 2021 gi oss flere reiser, flere restaurantbesøk og ikke minst flere kvelder i gode venners lag! Og maaange klemmer!

Riktig godt nytt år!

A summary of 2020 in English

We managed to have a few trips despite this crazy year.

I had a school trip to India in January. We travelled around for 9 days and visited the city of Agra with the magical Taj Mahal and the red fort. After our round trip, I spent 6 days in Goa with my boyfriend.

After that, we had another school trip to Berlin in Germany. It was my first visit and it is a place I will return to.

Then our plan was to visit our house in France and everything looked fine in July. But in August, it was “closed” again so we had to make new plans.

We cycled from our cabin the “Tour de Dovre” through 3 national parks.

Then we took the car and drove to middle of Norway, north of Trondheim. The “golden detour” is filled with nice hotels, plenty of local producers of beer, aquavit, meat and dairy products, as well as shops, art galleries and cafes.

Then we drove further north. We hiked to the Torghatten hole and took a ferry to the island of Vega. The area had great restaurants and local food producers and enjoyed the scenery.

Despite everything, we have had a good year. The fall/autumn has been without a job for me and and mostly spent in and around the house.

Wishing everybody a happy new year, with plenty of travels and visits to restaurants and most important with hugs for family and friends!