G-YX6P6H2JM6
Resepsjonen på Engø gård
Anbefalinger,  Hoteller,  Norge

Ro og fred på Engø

Hvis du ønsker deg et lite avbrekk i hverdagen, så tar du turen til vakre Engø gård på Tjøme.

Du føler roen senker seg mer og mer jo nærmere du kommer og når du til slutt kjører den smale og svingete veien blant trær og jorder og endelig ser den majestetiske porten, føler du at skuldrene er nede på normalt nivå, allerede før du har sjekket inn.

Hovedbygningen på Engø gård

Byens kjas og mas er allerede langt unna når du går langs den brosteinsdekkede stien inn blant de mange lave husene inne på det koselige gårdstunet.

Bassenget i et drivhus
Inngangen til Engø gård

Til venstre ser man det som ser ut som et stort, engelsk drivhus. Men istedenfor eksotiske blomster og trær, finner du det store svømmebassenget med boblebad og badstue. Rett fram er hovedhuset på gården, staselig og hvitt med balkongdører ut mot hagen.

Inngangspartiet og resepsjonen på Engø gård
Resepsjonsinngangen på Engø gård
Koselig stue på Engø
Dagligstuen ser ut som noens litt engelskinspirerte hjem

Og rett bak og til venstre er det gule huset med resepsjon og stuer. Man føler virkelig at man kommer hjem til gården og tørker pent av seg på føttene før man går inn. Engø gård er del av kjeden De historiske hotell og spisesteder, som er et ordentlig kvalitetstegn og en god rettesnor hvis du liker gamle hus og historie. Du kan lese mer om mine besøk på Walaker, Utne og Britannia (når du er ferdig med denne artikkelen!)

Romslig rom med det lille ekstra

Vi fikk Sukkertopp-rommet, rett opp trappa ved resepsjonen. Enda en ting som gjorde at vi følte vi var hjemme. Ingen lange hotellkorridorer og heiser, men en teppebelagt trapp opp på kvisten.

Nydelig rom med sittegruppe på Engø
Rosa stoler på Sukkertopp-rommet
Stor, deilig seng på Engø
Deilige, myke senger med tøfler og badekåper.

Rommet er stort og lyst, beige ulltepper på gulvet og to deilige lenestoler ved foten av den store senga. Badet er stort nok til en hel familie.

Rommet på Engø er stort og lekkert

Kanskje er det til og med plass til hele familien oppi badekaret og i dusjen også. Luksuriøst deilig med plass.

Nydelig baderom på Engø
Stor dobbelvask i det romslige badet
Romslig badekar på Engø
Deilig med badekar og luksuriøse badeprodukter

Kos på rommet

Til tross for det fine været, bestemte min venninne og jeg oss for å bare nyte fredags ettermiddagen på hotellrommet med bobler og snacks. En veldig hyggelig hilsen fra hotellet og litt medbrakt gjorde det til en koselig venninnestund med latter og skravling.

Utrolig hyggelig med hilsen fra hotellet
Jeg hadde truffet salgssjefen på hotellet dagen før…
Min venninne og jeg koser oss på Engø
…som hadde ordnet en veldig hyggelig overraskelse til oss.

Absolutt en deilig start på en fredag etter en lang arbeidsuke. Men vi kunne ikke bare sitte på rommet og kose oss. Vi skiftet til badetøy og tok på oss badekåper og tøfler fra hotellet og ruslet over plenen til orangeriet.

Som en juvel lyser orangeriet med svømmebassenget opp i hagen på Engø

En fantastisk ide til et bassenghus i en hage der mye engelsk historie sitter i veggene og kommer tydelig fram. Bygget passer så godt inn på gården og gir nesten en følelse av å svømme under åpen himmel. På sommeren ser jeg for meg at de slår opp dørene ut til plenen og terrassen utenfor der det er plass til solsenger.

Bassenget på Engø
Stort basseng i “drivhuset” på Engø gård
Boblebadet med utsikt mot bassenget
Det er deilig med litt bobler i bassengområdet også!

Etter noen runder i bassenget og så litt boblebad hadde vi akkurat fått nok mosjon til for å få opp apptitten før middag.

Mat på låven

Vi hadde reservert bord og bestilt en 4-retters middag som ble servert i låven. Det ER virkelig et gammelt gårdstun og den idylliske låven med mosegrodd låvebru og et stort tuntre lyser opp i høstmørket. Låven er selvsagt litt ombygd siden det rommet kyr og redskaper. Den har for eksempel litt flere vinduer enn opprinnelig, noe som gjør at den faktisk lyser og viser vei for oss over tunet.

Den flotte låvebrua på Engø
Den utrolig sjarmerende låvebrua på Engø Gård. I låven er det restaurant og frokostrom.

Varmen slår imot oss idet vi går inn. Nede er et bryllupsselskap i full sving og vi blir vist opp i andre etasje. Der er det allerede er godt med folk en fredags kveld. Enda ett bryllup, flere par og små grupper og firmaer som har samlinger. Et flott sted å ha firma-arrangement hvis man vil være litt for seg selv uten at ansatte stikker på byen eller drar andre steder. Her er det virkelig ikke andre steder å være.

Kveldsstemning på Engø
Tunet på Engø er koselig både på dagtid og i høstmørket.
Tuntreet foran låven på Engø
Tuntreet er lyst opp og vi ser bassenghuset bak

Ganske tilgjengelig

Det høres kanskje veldig usentralt ut, men det tar ca 2 timer å kjøre fra Oslo til Engø. Og bare en halv time fra Tønsberg sentrum eller stasjon. Helt overkommelig selv på en fredag. (Selv om jeg må innrømme at vi ikke dro kl 16 fra jobben, men avspaserte et par timer for å unngå køen ut av hovedstaden fredag ettermiddag)

Trivelig i andre etasjen på låven. Hyggelig og dyktig personale
Kult tak i den gamle låven på Engø
Man ser tydelig at dette er en gammel låve. Heldigvis!

Vi nøt en nydelig middag med det møreste kjøttet jeg noensinne har spist. Reindyret var paret med syrlige, rødvinskokte tranebær og tyttebær og nydelige kremet gnocci som balanserte retten perfekt. Dessverre ble det ingen bilder av den, så god var den!

Forretten på Engø

Forretten med kamskjell og hummer marinert i appelsinjuice var også nydelig, mens jeg var litt mindre fan av frityrstekte rosenkål. Desserten derimot, var en ny høydare med epleis og sachertorte. Etter god mat og god vin, ruslet vi tilbake og sov godt i deilige, myke senger.

En sjarmerende historie

Engø gård er som navnet sier, en gammel gård med et tun omkranset av flere små bygninger.  På hotellets hjemmesider kan vi lese litt om historien bak hotellet.

Dagligstuen i resepsjonshuset
En av stuene i resepsjonsbygget.

Forløperen til dagens hotell var Pihls Pensjonat, et av Tjømes mange sommerpensjonater. Frithjof Pihl og hans søster Daisy startet pensjonat på Engø i 1924. Daisy tok hånd om sommergjestene og drev utleie, mens Frithjof drev gården.

I restaurantbygget er det også noen koselig stuer
Det gamle fjøset med tykke murvegger er nå en koselig stue
Det gamle fjøset er nå stuer
Det var nok ikke peis her da dyra bodde her for ca 100 år siden.

I 1935 gjestet engelske Dorothy Grace Babington gården og forelsket seg i både stedet og Frithjof. De giftet seg året etter. Babs ga pensjonatet en engelsk stil som vi finner igjen den dag i dag blant annet i orangeriet der bassenget er.

Inngangspartiet er innbydende
Det sjarmerende gule huset på Engø

Pensjonatet begynte beskjedent med noen få gjester i midten av 1920-årene og holdt det gående til 1960-årene.

I 1983 ble gården overtatt av Nina Felling Andersen og Harald Andersen, og ble gjenåpnet som dagens Engø Gård sommeren 2000 etter en omfattende restaurering og modernisering.

Vi ser ektheten og sjarmen på gårdstunet, som har vært det samme helt siden Frithjof Pihl lukket det med Spisestuebygningen og Drengestuene i 1920-årene.

Ett av de nyere byggene på Engø
Dette tror jeg er ett av de nyere husene på Engø, som passer godt inn i miljøet.

Bebyggelsens opprinnelige preg er heldigvis beholdt. Her er det ingen nye, prangende bygg, men man har holdt på stilen og gjør at selv de nye bygningene passer godt sammen med det gamle. Alle bygningen, gamle som nye, danner et unikt miljø som gjør at man føler seg fjernt fra verden utenfor. Et perfekt sted for å komme litt bort.

Vi ruslet litt på stien

Morgenen etter var vi litt i tvil om i hvilken rekkefølge vi skulle gjøre ting, men vi endte opp med en svømmetur i bassenget aller først. Vi glemte å starte badstuen da vi gikk i bassenget og siden den trenger ca 20 minutter for å bli varm, ble det med svømming, boblebad og litt mer svømming. Så tuslet vi tilbake til rommet og gjorde oss klare til frokost.

Bassenget på Engø i dagslys
Bassenget på Engø gård er utrolig delikat i farger og utførelse

Det var fortsatt nydelig, varmt høstvær, så vi satt i første etasje i låven og nøt utsikten ned mot vannet sammen med den gode maten. Ikke noe å klage på der heller. Nydelig brød og pålegg, en egen “eggekokk” som stekte egg og laget omelett og og godt bakverk som en søt avslutning på frokosten.

Frokostrommet i låven på Engø
Nydelig frokost i første etasje i låven

Turmuligheter

Sjarmerende skilt til Daisy-stien og sjøboden
Engø gård

Gode og mette sjekket vi ut og pakket sammen sakene våre i bilen før vi ruslet en tur på Daisy-stien som går rett utenfor hotellet og ned til sjøen på nordsiden av hotellet.

Engø sett fra Daisy-stien
Tunet på Engø

Der har Engø gård en brygge og en liten sjøbod med plass til kanskje 20 personer. Ypperlig sted for litt faglig innhold og/eller litt bobler i glasset hvis man er en gjeng som blir kjørt ut med båt f.eks fra togstasjonen i Tønsberg. Hvis bagasjen blir brakt til hotellet, er det en kort rusletur langs en koselig sti fram til hotellet.

Nydelig havblikk

Vi fortsatte på runden, gikk litt for langt, men i det varme høstværet var det bare deilig. Vi kom oss på rett spor til slutt og kom tilbake til Engø. Havet lokket oss i finværet og vi måtte sjekke ut brygga vi så fra frokostsalen.

Skygger på stien ned til vannet
Høstsola kaster lange skygger på stien ned til vannet
Gress-sletta nede ved vannet
På denne gressletta er det fint å leke i sommervarmen

Perfekt sommersted, men sjarmen er der hele året

Der må det være fantastisk å henge på varme sommerdager. Stor gressplen som er perfekte til ballspill og piknik, sandstrand og lang brygge man kan bade fra.

Vi møtte til og med en vågal turist som testet badevannet denne fine høstdagen. Hun mente det var maks 10 grader kalde vannet. Men det så faktisk fristende ut!

En modig bader i det varme høstværet
Turstien fra Engø og ned til sjøen

Tennisbanen på Engø
Engø har en tennisbane og en tilsynelatende helt ny padel-bane for de som vil bedrive litt fysisk aktivitet.

Vi ble fortalt da vi kom at vi gjerne kunne fått henge i bassenget selv etter at vi hadde sjekket ut. Det hadde ikke vært noe problem å skifte og ta enda et bad før vi dro hjem, men pliktene kallet.

Låven sett fra sjøsiden
Låven sett fra sjøsiden med panoramavinduer mot sjøen
Resepsjonsbygningen på Engø
Den eføy-kledde resepsjonsbygningen på Engø gård

Vi satte derfor snuten hjemover etter å ha kastet et lengselsfullt blikk mot hovedhuset, føderådsbygningen, drengestua og låven og ikke minst orangeriet med svømmebassenget.

Brygga ved Engø gård

Jeg tar gjerne turen tilbake til Engø Gård og det syns jeg du skal gjøre også, enten med kjærester, venninner eller kolleger!

Følg Catrines reiser på Facebook og Instagram for å få med deg nye innlegg.