G-YX6P6H2JM6
Walaker hotell
Hoteller,  Norge

Min beste hotellopplevelse

En av mine absolutt beste hotellopplevelser (hittil) var da vi ankom Walaker hotell i Solvorn en sen midtuke-kveld litt utenfor turistsesongen for noen år siden. Samboeren skulle på jobb en halvtimes tid unna og istedenfor å bo på et litt mindre spennende hotell nærmere jobben, godtok han en litt lengre kjøretur på morgenkvisten for at jeg skulle få en hotelldrøm oppfylt.

Walaker hotell

Jeg hadde kjørt forbi, i den grad man kan «kjøre forbi» Walaker, noen år tidligere. Da kom vi med ferga fra Urnes stavkirke og skulle videre til Bergen. Siden da hadde jeg drømt om å overnatte her og nå var drømmen i ferd med å gå i oppfyllelse.

Historiske rom

Jeg hadde booket et av de «nest beste» rommene i hovedhuset, de historiske rommene, selvsagt. Nest best fordi det var jobben som betalte og vi ville ikke overdrive heller! Jeg gledet meg til å se hvordan de hadde satt rommene tilbake til fordums prakt, men med all moderne komfort selvsagt.

Rom 21 på Walaker hotell
Bilde lånt med tillatelse fra Walaker hotell

Da vi skulle sjekke inn, fikk jeg en hyggelig overraskelse. Jeg fikk utdelt to nøkler og beskjed om at jeg kunne ta en kikk på to ulike rom og selv velge hvilket vi ville ha.

Ikke nok med at jeg skulle få velge mitt eget rom, men jeg skulle også få ta en nærmere titt på et av de andre rommene. Ingen av rommene er nemlig like, så det var veldig gøy å få sett flere. Det var som få nøkkelen til et skattekammer.

Vi trasket opp trappa og låste oss forventningsfullt inn i de to rommene. Beundret de gamle møblene, de historiske tapetene og ble veldig inspirert av den gamle stilen på badeværelsene.

Historisk rom på Walaker hotell
Bilde lånt med tillatelse fra Walaker hotell. Det var dette rommet vi bodde på.

Det var hjørnerommet som pekte seg ut, med lave vinduer i kneveggen og store vinduer ut mot hagen og fjorden. Koselige gamle møbler og et flott baderom som har inspirert mine egne bad da vi mange år senere skulle pusse opp et gammelt hus selv.

Gourmetmat

Etter å ha sjekket inn og beundret rommet enda en gang, tok vi turen ut i hagen der vi koste oss med noe kaldt i glasset.

Hagen ved Walaker hotell
Hagen utenfor Walaker hotell er akkurat så idyllisk som den ser ut. Foto: Unni Fladsrud Vold

Middagen ble servert nøyaktig kl 19.00. Det var bare oss og to par til i den romslige, men intime spisesalen. Vi satt ved et vindusbord og skimtet fjorden bak heklede gardiner og koste oss med en 4-retters meny av høy kvalitet, forklart av sjefen sjøl, Ole Henrik Nitter Walaker.

Han er 9. generasjon fra samme familie som har drevet hotellet her siden 1640. Hotellet er dermed Norges eldste som fortsatt er i drift.

Middagsbordet med utsikt mot fjorden
Fotograf: Unni Fladsrud Vold

Vafler

Dagen etter fikk jeg lov til å sitte i resepsjonsområdet og jobbe, mens samboeren var på sin jobb. Han skulle komme og hente meg igjen senere på dagen.

Frokostbuffeten sto fortsatt der og jeg snek meg inn og tok med meg enda et par nystekte vafler. Jeg skrøt til kokken av de gode vaflene da hun gikk forbi. -Vil du ha oppskriften? Spurte hun. -Eh.. ja takk! svarte jeg!

Og sånn har det seg at jeg fortsatt har en håndskrevet vaffeloppskrift fra Walaker hotell hjemme! Den smaker ikke like godt i Oslo som den gjorde på Walaker, men den er et godt minne om min hittil beste hotellopplevelse.

Solvorn i Luster i Sogn
Solvorn er et utrolig sjarmerende sted.

Jeg håper jeg snart kan få tatt turen tilbake til denne lille perlen ved Lustrafjorden.

Aktiviteter og andre severdigheter

Urnes stavkirke, en kort fergetur unna, er også Norges eldste i sitt slag og kan dateres til ca 1130. Den er unik blant de gjenværende stavkirkene på grunn av av treskjæringsarbeidene og den omfattende innvendige dekoren. Den ble plassert på UNESCOs verdensarvsliste i 1979 som en av de to første norske oppføringene.

Les mer om hotellet, kunstutstillingene de har og aktiviteter i nærområdet på hotellets hjemmesider.

Walaker er også del av hotellsammenslutningen «De Historiske hotel og spisesteder» som anbefales hvis du som jeg liker gamle hus og bygninger.

På andre siden av Sognefjorden finner du Gudvangen og der kan du ta fjordcruise til Flåm som en del av Norge i et Nøtteskall.

Like ved Flåm finner du også den vesle geitebygda Undredal, men berømt geitost og Nordens minste stavkirke.

Følg Catrines reiser på Facebook og Instagram for å få med deg nye innlegg.

My best hotel experience – English

One of my best hotel experiences so far came from the little gem of a hotel called Walaker hotel. It’s located in the tiny hamlet of Solvorn, right on the Lustrafjord, which is an arm of the longest fjord in Norway, Sognefjorden.

Walaker hotel is Norway’s oldest hotel, and it dates back to 1640. The current owners are the 9th generation from the same family to run a hotel here in Solvorn.

Utsikt mot fjorden fra Walaker hotel
Hagen utenfor Walaker hotell, med utsikt mot Lustrafjorden. Foto: Unni Fladsrud Vold

We were visiting Walaker hotel outside of the tourist season, in the middle of the week so it wasn’t busy. I had looked forward to this stay for a very long time, and could not wait.

Historic rooms

The whole main building of the hotel is very old and the rooms are kept in tradition with the style, but with all mod cons obviously. They do have an annexe with a little more modern style.

Rom 51, Tingstova på Walaker Hotell
Picture borrowed from Walaker hotel, with permission.

We had ordered the «second best» rooms, since my husband’s work was paying for the room. But those historic rooms were one of the main reasons to stay there, so we had to splurge.

All the rooms are different, so I was extremely happy that upon check-in, I was given two keys and the possibility to check out the rooms and decide for my self which one we wanted to stay in.

What a treat! They were both beautiful, but it was easy to pick the corner room with views of the garden and the fjord.

Gourmet food

We enjoyed a drink in the garden before the 4 course dinner served in the dining room at exactly 7 pm.

Dining room at Walaker hotel
The dining room at Walaker hotell. Borrowed with permission.

The next day, I sat in the reception area to work while my husband went along for his job. I helped my self to the waffles from the breakfast buffet and raved about them to the cook who was passing by. -Do you want the recipe, she asked. Eh, of course, yes please! I said.

So to this day I still have the hand written waffle recipe from Walaker hotel in my recipe collection. It does not taste as good in Oslo as it did at Walaker, but this whole experience makes that hotel stay one of the most memorable ever. Can’t wait to go back there again!

Walaker hotel in Solvorn, Luster, Norway

If you like historic buildings, hotels and restaurants, I warmly reccomend “De Historiske” which is a chain of historic places, hotels and restaurants in Norway.

Activities

There are a lot of things to do in the area if you want to move about and not just lounge in the garden with a cold beverage.

Right across the emerald green fjord is one of Norways finest stave churches, Urnes. It dates back to around 1130 and it is one of the oldest and finest remaining churches of this kind in Norway. The church has spectacular wood carvings and decorations both inside and outside. It was placed on the UNESCO world heritage list in 1979.

The region also offers hikes in the mountains, visits to fruit farms where they produce excellent apple cider, visit to glaciers and kayak on the fjord. Read more about it on the hotel web page.

Norway in a Nutshell can also be done not far from Walaker. It’s a great way to get the best of Norway in a day.

Eplehagen ved Walaker
Eplehagen med utsikt over isbreer, fjorder og snødekte fjell. Foto: Unni Fladsrud Vold

Følg Catrines reiser på Facebook og Instagram for å få med deg nye innlegg.