G-YX6P6H2JM6
Utne Hotel i Hardanger
Hoteller,  Norge

Historien om hvordan gale fergetider førte til tidenes beste hotellopphold

Vi hadde endelig somlet oss til å få booket en pakketur via de Historiske hotell på sider-safari i Hardanger. Etter 18 måneder hjemme, gledet vi oss stort til å komme ut blant folk. Og vi fikk en fantastisk helg på Utne hotell, mye takket være en helt utrolig god service fra folka på hotellet.

Sidersafari i Hardanger

Sørfjorden i Hardanger

Vi er glade i å stoppe på vingårder i Frankrike for å få en liten omvisning og en smak av godsakene. Nå kan man gjøre det samme i Norge også. I Hardanger er det må mulig å reise på sidersafari for å besøke ulike siderprodusenter nesten helt som i Frankrike.

Frukttrær i Hardanger

Tunnel-fri tur over Haukeli

Vi hadde en flott biltur fra Oslo over Haukelifjell. En ekstra «bonus» var at et par av tunnelene var stengt og vi ble ledet på gamleveien utenom. Den bød på smale, trange veier med gamle stabbesteiner og fantastisk utsikt! Vi får håpe disse veiene kan bli åpnet for andre turister i sommersesongen. Det er jo mye morsommere enn tunnel.

Vi ankom Utne hotell rett før kl 18, i tide til sidersmakingen vi skulle ha som en del av pakka.

Hotelldirektøren leder første smaking

Sidersmaking på Utne hotel

Der fikk vi smake på fire ulike sidere fra den lille fjordarmen Sørfjorden, en arm av Hardangerfjorden. På begge sider av fjorden dyrkes det frukt. For det meste epler, men også plommer og bringebær som etter hvert har blitt omgjort til sider.

Sidersmaking med sider frå Hardanger på Utne hotel

Heldre sin likte vi veldig godt. Den selges ikke på Vinmonpolet, så vi spurte litt spøkefullt om vi kunne bestille en kasse med hjem. Heldre sto nemlig ikke på ruta dagen etter.

Vi nøt både sider og noe å bite i i de vakre rommene på hotellet. Det er fra 1722 og stilen er gjennomført i hele hotellet.

Glassverandaen på Utne hotel i Hardanger
Sidersmaking på Utne hotel i Hardanger
Utsikt gjennom blondegardinger på Utne hotel

De andre siderne var også veldig gode. Vi likte både Store Naa siderkompani sin 57.2, Aga sin Bøddel og Edel fra Åkre gård. Vi gledet oss ikke noe mindre til morgendagen etter den smakingen.

3-retters middag med sider til alle retter

Middagen ble nytt med mer sider, som seg hør og bør. Vi valgte en is-sider fra Alde til dessert.

Alde is-sider til dessert
Spisesalen på Utne hotel i Hardanger

Siden vi skulle være på hotellet i to netter, spurte vi om vi kunne spare halve flaska til dagen etter. Man drikker jo ofte bare et glass med dessertvin. Det var selvsagt ikke noe problem! Vi ble imidlertid advart om at neste dags dessert kanskje ikke passet like bra til dessertvinen som sjokoladekaka gjorde. Mitt motsvar var da at kanskje kokken kunne lage en dessert som passet til? Det er jo lov å prøve seg, er det ikke det de sier?

Middagen var nydelig, og den gamle, sjarmerende spisesalen oser av mange hundre års historie. En flott ramme rundt måltidet.

Skjevt ut fra start

Dagen etter hadde vi fått beskjed om at vi måtte være på kaia i god tid før båten gikk kl 09.15. Den skulle ta oss til Kinsarvik der en buss skulle kjøre oss til Lofthus, der første stopp var på Alvavoll frukt- og sidergard. Problemet oppsto da ferga som kom, ikke skulle til Kinsarvik, men tilbake til Kvanndal! Jeg gikk inn i resepsjonen og konstaterte at vi hadde et problem…

Bak disken sto hotelldirektøren, for anledningen i fullt kokke-antrekk siden han sto for frokostserveringen. Han tenkte seg om i 10 sekunder før han sa: Ja, da får jeg kjøre dere, da! Gi meg to minutter, så møter jeg dere foran hotellet! Han kastet forkleet, løp for å hente bilden og vi ruste av gårde rundt hele fjorden.

Alvavoll sideri i Hardanger

Omvisningen på Alvavoll skulle starte 10.15, så vi hadde ikke så god tid. Bilturen tar nemlig en time og tjue minutter… Hvis man følger fartsgrensen. Vi fikk ringt Alvavoll og gitt beskjed om at vi kom litt senere. Han hadde 25 andre gjester å ta seg av, så de måtte bare begynne omvisningen. Vi hadde en for vår del koselig tur, med mye interessant informasjon om Hardanger, hotellet og de Historiske. Sjåføren vår skulle nok gjerne helst vært turen foruten, men han gjorde det han måtte gjøre for å få oss med på turen.

Første stopp Alvavoll

Vi kom fram til Alvavoll og fikk med oss mye av gåturen gjennom epleåkeren. Der fikk vi lære mye om hvorfor epler og frukt trives så godt i Hardanger, hvordan de jobber med tynning og oppbinding og vanning og gjødsling av trærne. Vi fikk også høre om hvorfor tørkesommeren i 2018 påvirker årets eplesesong.

Harald Alvavoll leder omvisningen

Etter mye faktaopplysninger, ruslet vi inn i «fabrikken» der Harald serverte oss tre ulike sidere som de produserer på gården. Tørre, fruktige og syrlige sidere, som vi i Norge fint bør begynne å erstatte billig prosecco med. En av dem var smakssatt med humle, som gir både en god smak og en veldig blomsteraktig duft. Vi kjøpte med oss noen flasker «Fjording».

Sider fra Alvavoll
Alvavoll

Ferge over fjorden

Neste stopp var den fantastiske nye elferga Vision of the Fjords. Den skulle frakte oss fra Lofthus til Aga sideri på andre side av fjorden. Eneste negative var at turen var for kort og at været var litt dårlig. Hvis du har muligheten til å dra på et cruise med en av disse to elfergene, på enten Sognefjorden eller Hardangerfjorden, er det noe jeg anbefaler på det varmeste.

Vision of the Fjords i Hardanger

Les mer om vår tur som en del av «Norge i et nøtteskall» her

På Aga ble vi tatt imot av sjefen sjøl, Joar Aga. Han har drevet gården siden 2018 og allerede året etter satset han for fullt på siderproduksjon. Han har vunnet pris for sideren Lagmann som var en av 3 vi fikk smake på, i tillegg til Bøddel og Humlepung.

Aga sideri i Hardanger
Lagmann hos Aga sideri i Hardanger

Gøy at vi fikk smake de ulike siderne med 3 ulike oster. Veldig spesielt og gøy at en av dem var en ekte geitost. Det funket overraskende bra!

Sidersmaking hos Aga i Hardagner
Aga sideri i Hardanger

Aga-tunet

Etter smakingen ruslet vi opp i Aga-tunet som ligger rett oppi veien.

Aga-tunet i Hardanger

Det er Norges eldste klyngetun og den viktigste bygningen der er nesten 900 år gammel. Flotte bygninger, mange fotomuligheter og mange bilder rakk vi før vi fikk en god lunsj i låven.

Aga-tunet

Deretter ble det en omvisning der vi fikk se Norges eldste rettssal der «Lagmannen», som sideren til Joar er oppkalt etter, førte rettssaker.

Lagmannssalen på Aga-tunet
Lagmanssalen på Aga-tunet
Aga-tunet

Kl 15 ble vi hentet av en drosje for å ta oss tilbake til Utne. Hotelldirektør Ivar ringte for å sjekke at den biten av turen gikk som den skulle! Han hadde forsøkt å skaffe oss en sidersmaking til, siden vi kom for sent til den første, men det hadde dessverre ikke gått. I stedet hadde de ordnet en «sideroverraskelse» til oss tilbake på hotellet som plaster på såret. Helt unødvendig for oss, siden vi ikke følte at vi hadde gått glipp av så mye.

Hardanger-tapas på glassverandaen

Glassverandaen på hotel Utne i Hardanger

Tilbake på hotellet rigget vi oss til på «glassverandaen» i inngangspartiet for å se på fotball-EM. Der ble vi vartet opp etter alle kunstens regler. En flaske bringebær-sider fra Edel og to bugnende fat med «Hardanger-tapas».

Hardanger-tapas på Utne hotell

Potetfiskekaker, skinke og pølse, sprøstekte rundstykker med urtesmør. Og til dessert, eplebåter marinert i rødbetesaft og lefesruller med sukker og kanel! Helt overveldende og veldig godt!

Vi ble et øyeblikk bekymret for om vi ville klare å bli sultne igjen til middag, men det gikk faktisk.

Hele tiden var folk innom for å høre hvordan det sto til. Kokken lurte på om det smakte, restaurantsjefen ville høre fotballresultater og andre gjester lurte på hva vi drakk. Jeg misjonerte for sider fra Hardanger til alle som ville høre!

Vi pratet med ekteparet som hadde tatt en hotellhelg for å feire gullbryllup og med de tre parene som var ute på kjøretur i cabriolet’ene sine. Det var virkelig trivelig å komme ut blant folk igjen etter et år med innesitting.

Utne hotel i Hardanger

Restaurantsjefen kom forbi igjen også. Han fortalte at kokken hadde laget dessert (til alle gjestene) som skulle passe til resten av dessertvinen vår. Kokken fortalte oss senere at han hadde testet ut 5 eller 6 ulike desserter for å finne den som passet best. Ostekaka med litt eplesider i, gjorde susen!

Alde is-sider til ostekake
Spisesalen på Utne hotel

Alde is-sider kan erstatte mange av de kjente dessertvinene. Den er litt mer syrlig og derfor litt vanskeligere å matche mot søte desserter. Men det går an.

Enestående service og omsorg

Tilslutt kom hotelldirektøren også. Siden han hadde vært på kjøretur rundt hele fjorden, hadde han kjørt innom hos Hildre sider. Der kjøpte han med en kasse av sideren vi hadde likt så godt dagen før. Vi kunne få kjøpt så mange flasker vi ville, hvis det var sånn at vi fortsatt var interessert. Snakk om service!

Under hele oppholdet vårt ble vi gang på gang imponert over omtanken og servicenivået og det oppriktige ønsket om at alle gjestene skulle ha det bra. Vi følte oss som om vi var på besøk hos gode venner.

Vakre Hardanger

Hardanger er fantastisk vakkert, spesielt på sommeren når himmelen og de grønne liene speiler seg i fjorden. Gamle hus, tun og bygder her og der, rader på rader med frukttrær og høye fjell med elver og bekker som fosser ned fra isbreen.

Foss i Hardanger

De historiske selger siderpakker der du kan velge å bo på enten Utne som vi gjorde eller Ullensvang. Senere i sesongen går det egne båter som gjør det lettere å komme seg til Lofthus der safarien starter.

Sidersafari med elferge

Vision of the Fjords kjører rute om sommeren mellom Odda, Lofthus og Aga. Du kan gå av og på som du vil. Det er synd at den ikke går helt ut til Utne. Jeg skulle også gjerne sett at den stoppet på enda flere steder. Da hadde det vært enklere for folk å kombinere det med en unik hotellopplevelse også. Tenk deg å kunne gå rett på ferga utenfor hotellet og komme deg til flere siderier i løpet av et par dager.

Sørfjorden i Hardanger

Det er deilig å nyte fjorden litt også, med litt lengre turer. Jeg kjøper gjerne en todagers båtbillett med sidersmakinger på begge sider av fjorden. Vi fikk jo besøkt «bare» to produsenter denne gangen. Vi tar gjerne turen til flere av dem over et par dager! Tips til Norways Best: Utvid tilbudet slik at man kan teste ut enda flere av produsentene. Kjør båt via steder vi kan spise lunsj og legg opp til at folk rett og slett kan bruke mer tid i området.

Utne i Hardanger

Alt i alt hadde vi som dere skjønner en fantastisk opplevelse. Det at vi ikke fikk tatt ferga lørdag morgen, gjorde opplevelsen bare enda bedre! Vi tar med oss kontaktinfo til kjøkkensjefen Nany som skal tilbake til Tsjekkia for å fullføre studiene. Kanskje treffer vi både han, hotellsjef Ivar og kokken Dennis igjen ved neste korsvei. Vi kommer veldig gjerne tilbake til Utne hotell og Hardanger.