G-YX6P6H2JM6
Manoir de Surville
Frankrike,  Hoteller,  Normandie

Og portene åpner seg…

Allerede da vi sto foran den to-tre meter høye, forseggjorte porten og så høstfargede trær langs stien, skjønte vi at dette var et magisk sted.

Flott morgenlys utenfor Manoir de Surville

Porten åpnet seg sakte og vi ble møtt av Camille og to av hennes tre døtre som kom med en kjerre til å frakte bagasjen vår i. Vi ble tilbudt valnøtter fra eget tre fra småbarnehender og ble deretter ledet opp de sirlige grusgangen til det første av flere bindingsverkshus.

Hovedhuset på Manoir de Surville

En stor, forseggjort eikedør åpnet seg inn i en koselig entre med gamle teglsteinsfliser og massive plassbygde eikehyller fyllt av lokale godsaker. Med bare håndbagasje kunne vi dessverre ikke ta med oss noe av det hjem.

Velg ditt eget rom

Vi ble tatt med opp en etasje der vi fikk lov til å velge hvilket av de 3 rommene vi ønsket å tilbringe de to neste nettene i. Et nesten umulig valg siden alle hadde hver sin sjarm og stil. Nydelig møblert og med små, morsomme “touches” som en gammel telefon, hjemmelagde sminkefjerneputer og et kort som ønsket oss velkommen til Manoir de Surville.

Nede i salongen fortsatte den gjennomførte stilen med gamle, gjenbruke terracotta-fliser, grå linsofaer og flere massive eikehyller. Mellom to lenestoler sto det oppstilt et sjakkbrett, så det var bare å rigge seg til. I hyllene fant vi en rekke lokale gin-varianter og lokalt øl, slik at vi kunne lage våre egne drinker.

Catrine nyter en drink i salongen

Vi koste oss med hver vår drink som vi sirlig skrev inn i den lille notatboka slik at Camille kunne sette den på regningen vår senere. Behagelig musikk kom smygende ut av noen høyttalere og på veggene var det klassiske svart-hvitt fotografier av kjente og ukjente mennesker.

Over 500 års historie

I dagligstuen kunne vi også bla gjennom en fotobok og lese om historien bak stedet. Manoir de Surville har histoire langt tilbake. Hovedhuset som vi så ned på fra badevinduet vårt, dateres tilbake til år 1500.

Sjakkbrettet og fotoboken med historien til Manoir de Surville

Der er Camille oppvokst og foreldrene bor der fortsatt. Faren hilste vi på og han ga oss lov til å rusle rundt for å ta bilder. Privat-skiltet er satt opp av mor, som ikke var så glad for å få turister inn på kjøkkenet.

Hovedhuset fra år 1500

Resten av gården er et aktivt gårdsbruk, men Camille og mannen Hugues hadde en vill idé om å gjøre stedet om til et fantastisk luksus-hotell etter at de ville hjem fra Brussel, der de blant annet hadde jobbet på et Thon-hotell.

6 måneder brukte de på å legge en slagplan, deretter 2 år på å få bankene med på det og etter nesten to års bygging åpnet de endelig 14. mai 2015.

De to husene som benyttes til hotellet, «hovedbygningen» med kontor, soverom, salong og spa og nabobygget med restaurant, frokostsal og møterom er gamle bygninger på gården som de har pusset opp. Hver eneste detalj like gjennomført og behagelig å se på.

Flotte bindingsverkshus på Manoir de Surville

Spa, basseng og restaurant

I hagen er det et basseng og kjelleren er et en spa-avdeling, men fordi vi var der sent på høsten, fikk vi ikke testet ut bassenget. Dessverre hadde husets kokk forlatt dem rett før vi kom, slik at vi ikke fikk testet ut middagen på stedet. Men jeg har all grunn til å tro at kvaliteten på maten står i stil med resten av etablissementet.

Sjakkbrett og peis
Lekre stoler rundt sjakkbrettet

Vi hadde flere anbefalinger når det gjaldt middag, og første kvelden tok vi turen til La ferme de la Haute Crémonville. Et mange hundre år gammelt bindingsverkshus på en koselig gårdsplass. En opplyst hestestatue møtte oss på gårdsplassen og eieren selv åpnet døra og ønsket oss velkommen og vi spiste nydelig mat i et rustikt, gammelt rom med sikkert 4 meter under taket og en enorm peis der man kunne helstekt en gris uten problemer.

Manoir de Surville på kveldstid

Manoir de Surville ligger kanskje øde til, men er et godt utgangpunkt for bilturer i området. Vi kjørte nordover til kysten i Fécamp og Etrétat og stoppet i et par koselig landsbyer på vei hjem igjen.

Flotte bygninger på gården

Vi koste oss i salongen på kveld to også, før vi testet ut en annen anbefalt restaurant. La Longiere svarte også absolutt til forventningene, selv om jeg av en eller annen grunn ble veldig plaget av parfymelukt i lokalet. Men maten var god!

Nok en gang har vi tilbrakt to netter på samme hotell og det er utrolig deilig og absolutt å anbefale. Da rekker man å lande, kose seg og nyte omgivelsene og man slipper å stresse i alle fall en kveld. Det er spesielt viktig når selve hotellet er en del av målet med reisen, selvsagt.

Main house from 1500

Hotellfrokost

Frokosten som ble servert i nabohuset overgår ganske mange hotellfrokoster jeg har vært på. Det er noe eget med bordservering også. Buffet er ikke det eneste saliggjørende. Først fikk vi velge mellom en rekke lokale juicer. Deretter kom det fersk youghurt med frukt og musli. Så var det ferskt brød og croissanter med smør og ulike syltetøy. Selvsagt alt dette med kaffe og te.

Juice i frokostsalen

Vi pleier jo ikke spise særlig frokost i Frankrike. Kaffe holder gjerne lenge fram til lunsj. Vi foretrekker ofte en god, lang lunsj heller enn å ha «brukt opp» plassen til frokost. Men jeg må innrømme at i dette tilfellet ble det mer frokost enn vanlig. Det er vanskelig å motstå fersk baguette med syltetøy og en lunken croissant til kaffen.

Lars i frokostsalen i Manoir de Surville

Høy kvalitet

Dette er et luksuriøst og gjennomført hotell med høy kvalitet. Det er tydlig av Camille og Hugue vet hva de driver med.

Dessverre traff Covid også disse hardt og de måtte holde stengt i over et halvt år. Ingen vil dra til et slikt sted for å sitte på rommet og spise maten sin der. Restauranten var stengt, og det var ikke lov til å servere mat annet enn som take away. Men nå i høst var de åpne og glade for igjen å kunne begynne å ta imot gjester.

Salongen i Manoir de Surville

Noe av det man kan besøke i nærheten, er Chateau du Champ de Bataille. Det rakk vi dessverre ikke denne gangen. Giverny og Claude Monets hage er heller ikke langt unna. Det tar halvannen time til Caen og ca det samme til Fécamp og 40 minutter til Rouen. I tillegg finner du flere av Frankrikes «vakreste landsbyer» i nærheten.

Catrine og Lars koser seg på Manoir de Surville
Peisen i Manoir de Surville

Dette var vår andre tur til Normandie og vi skal helt klart tilbake! Det er en fantastisk region i Frankrike, enten du er opptatt av krigshistorie, mat og drikke, historie eller underverker som Mont St. Michel. Vi skal tilbake! Ønsker du å teste ut Manoir de Surville selv, så er det bare å følge lenken.

Jeg må informere om at jeg vant dette oppholdet i en konkurranse og således ikke betalt for de to nettene vi tilbrakte her. Men min beundring over hva de har fått til og kvaliteten på det de har gjort, hadde vært den samme!

Manoir de Surville

A luxury 5 star hotel in the country siden in Normandy. The farm with the main house dating back from the year 1500 has two buildings lovingly restored to perfection by owners Camille and Hugue.

The view from our room towards the oldest building on the farm

The decor is like taken out of an interior magazine and the vibe of the place is stylish and well thought of.

The breakfast is lovely, the help your self drinks bar in the salon is full of local and international gins. Just remember to write it all down in the little ledger for the bill.

Different bottles of local gins

The bedrooms are tastefully decorated, as is the rest of the buildings.

We loved our stay and hope to be able to come back to beautiful Manoir de Surville!